Klein leed - Reisverslag uit Kathmandau, Nepal van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu Klein leed - Reisverslag uit Kathmandau, Nepal van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu

Klein leed

Blijf op de hoogte en volg Willemien

26 September 2013 | Nepal, Kathmandau

Klein reisleed

Kathmandu
Hè, hè, veilig aangekomen, prachtige tocht. Daar vertel ik later over. Nu zit ik in de lobby van een of ander hotel te wachten op een mannetje van de bank omdat gisteravond bij het pinnen mijn bankpas is opgegeten..... Niet bepaald een stemming om te schrijven over de prachtige tocht naar de Mount Everest.
Bovendien moeten jullie natuurlijk geen fout beeld krijgen van mijn reis, daarom nu wat 'klein reisleed'.

Gezondheid
Gebarsten lippen, keel- en neusverkouden, diarree (niet zo erg), gescheurde nagels (heb ik nooit last van, geen idee waarom nu wel), verbrande nek (te lang op grote hoogte in de zon), bloedneuzen (ook niet te erg), hoofdpijn, moe enz.

Eten
Soms helemaal geen ontbijt (zelf zorgen voor wat koekjes in de bus), ontbijt met brood van twee dagen geleden, alleen maar noedelsoep. Voor de lunch hadden we soms ook geen tijd, dus maar weer koekjes. Ik heb gelukkig wat dieetkoekjes bij me. Geen whisky.

Reizen
Af en toe al om 6 of 7 uur weg. Soms dagen in de bus van meer dan 12 uur, soms uren hobbelen met max 20 km per uur over onverharde wegen (in een bus ECHT geen pretje), uren wachten bij een politieversperring of bij de grens.

Slapen
Alleen de ergste: kamer met twee tweepersoonsbedden, daarmee was de kamer zo goed als vol. Op de bedden iets dat vroeger een matras was. Kan met lauw water en waskom, wc (niveau twee, zie elders) buiten, ver weg, donker. Geen licht in de kamer (in sommige andere kamers wel, maar het ging centraal uit om half tien). En buiten was het min 6......

Maar over het algemeen: fantastische hotels, heerlijke ontbijten, prima lunches en vooral, heerlijk avondeten. Tijdens het reizen stopten we vaak om foto's te nemen (de meesten) of heerlijk te genieten van het uitzicht en de vrije natuur. En met vijf zes vrouwen op een rijtje plassen in de vrije natuur is natuurlijk een giechel feest op zich.

Mannetje voor bankpas is pas een half uur te laat, maar ik blijf hopen....

Is goed gekomen

• 26 September 2013 - 19:06

Wil Velders:

hallo,lieverd,wel wat veel klein leed,het een wat vervelender als het ander.maar idd te overleven.
    heb je een zaklantaarn of kaarsen,als dat mag natuurlijk.wat zal je genieten van alle luxe thuis.

Hier zitten we in de alg beschouwingen,word ik ook niet vrolijk van.fijn dat je geld weer goed is gekomen.
    Sommige kwaaltjes komen vast van de andere voeding is er wel fruit,heb je zelf vitaminetabletten.
    Enfin Willemien je wilde dit graag,dus doorzetten!

Ik kijk uit naar je weer-thuis- party. dikke kus Wil.

• 26 September 2013 - 20:25

Nathalie:

Ha liefje, wat een ellende allemaal blijf er niet in hangen

• 26 September 2013 - 21:07

Anita Lokhorst:

Willemien, ben je op vakantie of ben je op een overlevingstocht????
    Ik dacht eerst,zoiets zou ik best ook willen doen, maar nu moet ik toch nog enkele nachtjes slapen.
    Gelukkig kan je achteraf wel de smeuïgste verhalen vertellen. Ik wens jou heel veel sterkte met je bankpas. In de hoop dat alles goed komt. Heel veel sterkte
    Anita

• 26 September 2013 - 22:02

Johannes:

Zusje, wat een heerlijke verhalen. Ondanks het kleine leed, klinkt het nog steeds als een geweldige reis. Nog veel plezier!

• 26 September 2013 - 23:09

Bart:

dag Willemien, bedenk bij al dat kleine leed (understatement?!) maar
    dat je volgende reis misschien wel weer naar Zambia zal zijn
    want dat lijkt wel een speeltuin
    vergeleken met dat barre oord waar je nu bent
    volhouden, overleven en
    het erg fantastisch en spannend blijven vinden
    bart

• 27 September 2013 - 00:14

Ruth Hoogewoud:

Dag Willemien, tjonge wat een reis en wat schrijf je mooie verhalen ( ook over wat niet zo mooi is...). Geniet nog even, zuster, en neem t allemaal in je op en straks mee naar Nederland. Groet, Ruth

• 27 September 2013 - 05:26

Wim:

Lieve zus,

Uit je verslag onthoud ik maar de laatste alineas, die zijn voor jou goed om te onthouden voor later. Wat daarvóór staat vergeet je snel maar geeft je wellicht -nog- meer vertrouwen in eigen kunnen.
    Want daarin zo te lezen is het een soort survival-tocht waarbij alleen de allersterksten (waaronder jij natuurlijk) zullen overleven.
    En toch is het bij jou veel prettiger dan om hier naar de algemene beschouwingen luisteren. Ik weet dat je dat toch ook wel interesseert: Rutte zit in een spagaat. Hij moet steun vinden bij de opositie maar daar wordt aangedrongen op verbreken van het Sociaal Akkoord. Blok gaf openingen. Samsom bleef strak volhouden (zij zouden ook het meeste moeten inleveren). Oogste veel irritatie. Wilders zette zichzelf weer buitenspel door al vóór de beraadslagingen met een motie van afkeuring te komen. Stom genoeg stemde Roemer vóór. CDA en D66 uiteindelijk zeer ontevreden omdat Rutte geen openingen bood. Afspraak is nu dat Dijselbloem met de opositie gaat overleggen.
    Mijn ''Brief van de dag'' in de Volkskrant heeft nog geen actie van Hennis opgeleverd (ook niet verwacht natuurlijk). Wel is in de VS een rapport verschenen over ''meer dan honderd'' gebreken aan de JSF, hetgeen mijn gelijk nog eens bevestigt. VS hebben nu twijfels over aanschaf van meer toestellen! hier dus niet.
    Wellicht dat het overleg met Dijselbloem iets oplevert in dit dossier maar CDA en D66 houden tot dusverre hun mond hierover. Andere zaken hebben hun prioriteit (geen nivelering, meer voor onderwijs, etc.).
    Nou ja, jij verkeert nog -letterlijk- in hoger sferen (in ieder geval dichter bij de goden) en daar zit je dus beter dan hier als je de politiek volgt.
    Nu jullie weer afdalen zullen je kwaaltjes wel verminderen en kun je geruster ademhalen.
    Kus van je grote broer.

• 27 September 2013 - 07:03

Danielle:

Hoi!
    Wat een verhaal weer! Maar je hebt t gedaan!!!! Om trots op te zijn en om nooit meer te vergeten. Geen last gehad van bedwantsen,kakkerlakken etc? Misschien maar goed dat het licht uit gaat. (elk nadeel heb ze voordeel) En nu weer dus terug in Kathmandu. Nu naar het weeshuis? Of nog een andere trekking? Ik volg het met veel plezier ! xx

• 27 September 2013 - 09:56

Marian Ponsioen:

Ha Willemien,

Gelukkig beschrijf je het ook als klein leed. Je weet allang dat er in de wereld veel en ook grotere ellende te koop is. Niet alleen waardeer je straks thuis al onze verworvenheden meer. Ook spiritueel zal deze reis je ongetwijfeld lang goed doen.
    Geniet er verder van! marian

• 27 September 2013 - 11:15

Tonny:

Willemien, wat een verhaal. Het is ons niet helemaal duidelijk hoe erg je nou geleden hebt maar dat horen we later wel.
    We wensen je hele bijzondere dagen in Kathmandoe. Wij vonden het een overweldigende stad waarin het straatgebeuren net een film was.
    En van al die brommertjes word je af en toe helemaal gek. Maar ook wel weer heel leuk om te zien.
    Ik hoop dat je nu in een goed hotel zit.
    Tot horens Tonny

• 27 September 2013 - 14:22

Maya:

Nounounounou Willemien, onze bewondering voor je stijgt! stoer hoor, en natuurlijk voor jaaaaren met veel plezier (ondanks het kleine leed) terug kijken over wat je toch allemaal maar gedaan hebt.
    groetjes, en nog veel genieten daar.
    groetjes,
    Maya en Fons

• 27 September 2013 - 14:35

Marja:

Klein leed? Een bankpas opgegeten daar zou ik van in de stress raken. Al dat andere, gewoon avontuur en weer heel tevreden zijn thuis met het water uit de douche en een schone wc