Op reis - Reisverslag uit Myanaung, Myanmar van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu Op reis - Reisverslag uit Myanaung, Myanmar van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu

Op reis

Door: Willemien

Blijf op de hoogte en volg Willemien

09 November 2014 | Myanmar, Myanaung

Zaterdag heerlijk een dag met de groep op een bootje op het Inlemeer gevaren. Wat jammer is, is dat er blijkbaar altijd 'een doel' moet zijn. Gewoon lekker over het meer varen is niet aan de orde. We hebben een weverij bezocht, en sigaren makerij, een zilversmid, pagode x en tempel y enzovoort. Vaak ga ik niet mee de volgende pagode of tempel binnen, maar blijf een beetje hangen in een poging om met de Birmezen zelf in contact te komen. Die willen dan altijd weten waar ik vandaan kom. 'The Netherlands'. 'Nice country', is de standaard reactie. Vervolgens willen ze weten waar ik heen ga. 'Nergens heen', is geen bevredigend antwoord.

Vandaag, zondag, ben ik in mijn eentje gegaan. Boot en bootman gehuurd en die wilde natuurlijk ook weten waar heen de reis ging. Lastig, ik wilde nergens heen, gewoon maar varen. Uiteindelijk zijn we er op uit gekomen dat we naar het einde van het meer zouden varen, daar uitstappen op een marktje en langs de andere kant terug. Dat laatste was moeilijk, maar het is me toch gelukt. Uiteindelijk begreep hij het ook: motor af en hij aan het peddelen. Op stukken waren de anderen niet komen. Tussen de drijvende tuinen door, door het moeras je weg zoeken. En toen waren er opeens bloemen, hele grote libellen, vogels, planten met bladeren met een doorsnee van mijn arm. En hier en daar een doorkijkje naar een verlaten pagode of tempel. Als het lukt zet ik er een paar foto's bij, anders probeer ik het op Facebook. 'De weg is belangrijker dan de bestemming'. Ik weet niet wie het gezegd heeft (Jezus, Boeddha, Ghandi, allemaal??), en of ik juist citeer, maar waar is het, voor mij, nu.

Tot slot iets geheel anders. Op de voorpagina van een Engelstalig weekblad stond een bericht dat er vanuit een ziekenhuis in Myanmar een wel heel curieus project gaat starten. Thema: female sexuality. Inderdaad, heeeel curieus

  • 09 November 2014 - 11:45

    Wim:

    Nou zusje.
    Dit klinkt -behoudens het begin- een stuk mooier dan je vorige verslag. Prachtig toch zo'n tocht over dat meer en dan even naar een marktje, langs drijvende tuinen en veel natuur.
    En dat mensen willen weten waar je vandaan komt is natuurlijk logisch. Dat is ook de eerste vraag die een Birmees hier in mijn dorp zou krijgen, zeker als hij/zij in Birmese kleding zou lopen....
    Ben ook benieuwd naar de foto's......

  • 09 November 2014 - 18:29

    Marian Ponsioen:

    Willemien,

    Heerlijk daar. En zo herkenbaar dat alleen maar onderweg zijn en kijken het doel van de reis is voor mensen daar onvoorstelbaar is. En inderdaad is dat bijna het mooiste.

  • 09 November 2014 - 18:56

    Joke Swiebel:

    Ha Willemien,

    Ja dat meer is fantastisch. Ik heb destijds, enige jaren terug, ook genoten van dat varen in die snelle bootjes. Omdat ik kleinste was mocht ik steeds voorop zitten. Lap om je kop tegen de wind en varen maar. Van gezelschap en tempesl heb ik me niks aangetrokken. Jij ook niet dus. je doet het goed. Ik bewonder je ondernemingszin. Nog heel veel plezier en snel daarna weer eens tot ziens, bij een dinertje?
    Liefs, Joke

  • 09 November 2014 - 19:05

    Len:

    hoi,

    klinkt allemaal erg goed. Blijkbaar heb je veel vrijheid om zonder de groep op pad te gaan. Avontuurlijk hoor!

    groet
    Len

  • 10 November 2014 - 09:54

    Marja:

    Hallo Willemien,

    Wat een schitterende actie van jou om zelf je weg te kiezen los van de groep, ik merk nu ook dat je aan het genieten ben nu je je eigen weg kiest. De beschrijving van de boottocht is zo beeldend dat ik je ook echt heel relaxed, achteroverleunend, in de boot zag genieten van alles om je heen. Ik wens je nog veel dagen die er zo uitzien. Kus Marja


  • 10 November 2014 - 14:17

    Maya:

    He Willemien,
    Wat een leuke verslagen! Je maakt het allemaal erg beeldend voor je lezers.
    Geniet nog van alle moois daar!
    groetjes,
    Fons en Maya

  • 10 November 2014 - 14:34

    Wil Velders:



    lieve Willemien.

    wat een avontuur om zo alleen te ondernemen.wel spannend.liefs Wil

  • 10 November 2014 - 22:07

    Tonny:

    Prachtig ervaring Willemien. Mooi beschreven. Ik zie het een beetje voor me!
    Ik heb je per ongeluk vier foto's gestuurd. Ik hoop niet dat je hele mailbox nu is vastgelopen. Daarom even zo een bericht aan jou. Het gaat heel goed met Pyppa. ze is alleen nog heel klein. Haar oogjes, net als die van haar broers en zusje, gaan voorlopig nog niet open. Met zijn allen slapen ze alleen nog maar. Of ze liggen aan de borst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemien

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 19830

Voorgaande reizen:

12 December 2023 - 23 December 2023

hurtigroute

12 December 2023 - 23 December 2023

Hurtigroute 2023

08 Januari 2017 - 29 Januari 2017

Sri Lanka: op zoek naar de hoop

30 Oktober 2014 - 27 November 2014

Birma, contact met mensen

01 September 2013 - 06 Oktober 2013

Rondkijken in andere culturen

Landen bezocht: