Persvrijheid, vrijheid van meningsuiting - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu Persvrijheid, vrijheid van meningsuiting - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu

Persvrijheid, vrijheid van meningsuiting

Door: Willemien

Blijf op de hoogte en volg Willemien

24 November 2014 | Myanmar, Hsipaw

Joop den Uyl heeft ooit gezegd: "een beetje abortus kan niet". Zo kan volgens mij een beetje persvrijheid niet. In 2011 heeft de regering hier in Birma gezegd dat er beperkte persvrijheid zou komen. Organisaties en bedrijven konden zich inschrijven om een krant of tijdschrift te gaan uitgeven. Na screening kregen er ongeveer 160 toestemming. Hoeveel er gevraagd hebben om mee te mogen doen is onbekend. Een aantal van die 160 zijn daadwerkelijk 'iets' gaan uitgeven. Er zijn er nu nog een tiental over.... Je ziet op straat ook geen kranten of boekenstalletjes. En ik heb maar een keer ergens een man een krant zien lezen. In de hotels liggen wel vaak kranten. In het Birmees. Ik denk dat het weekbladen zijn. En ik heb twee verschillende Engelstalige weekbladen, gemaakt voor de Birmese markt, ontdekt. Ik meldde al dat er op de voorpagina van een stond dat er wel een heeel merkwaardig onderzoek zou gaan starten: naar female sexuality. Hoe verzin je het, vrouwen hebben geen seksualiteit. Dat weten we toch

  • 25 November 2014 - 03:17

    Monique:

    Ik vindt het heerlijk zoals je schrijft! Ik lees en zie de veel beelden voor me. Ook de veranderingen waarover schrijft zie ik voor me. Je observeerd alles weg van een niet zo commercieele hoek. Jij schrijft en ik zie de film met nederlanderse onder titeling.

    Keep it up! Love it !
    Kisses van monique
    Nu even 2 weken in de Pijp / Amsterdam .

  • 25 November 2014 - 11:02

    Nathalie:

    Ha lieve schat,

    Het grote aftellen is begonnen En als je thuis komt zijn alle kranten, tijdschriften en het gehele internet weer volop beschikbaar. Hoe heerlijk is dat.!

    Dan denk je vast af en toe met weemoed terug aan de heerlijke palmboom of zachtjes dobberen op de rivier.

    Geniet nog maar lekker.
    Voor je het weet zit je weer midden in de hectiek.

    Dikke zoen N


  • 25 November 2014 - 21:46

    Bart Stobbelaar:

    dag Willemien,
    nog even en je bent weer op weg naar huis.
    een goede en veilige reis gewenst
    de laatste uurtjes nog even goed benutten
    h. groet
    bart

  • 27 November 2014 - 12:12

    Tonny:

    Terwijl ik hier rustig mijn beurt afwacht in het Leidense LUMC, zit ik jouw berichten nog eens door te lezen. Ik weet niet of je veel praatjes zult hebben vanmiddag tijdens de jetlag, maar ik ben wel erg benieuwd naar je verhalen. In ieder geval ben je weer thuis.
    Tot vanmiddag, waar je hondje, ik noem m nog maar even pyppi, met alle ongeduld op je zit te wachten. Tot liks!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemien

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 19825

Voorgaande reizen:

12 December 2023 - 23 December 2023

hurtigroute

12 December 2023 - 23 December 2023

Hurtigroute 2023

08 Januari 2017 - 29 Januari 2017

Sri Lanka: op zoek naar de hoop

30 Oktober 2014 - 27 November 2014

Birma, contact met mensen

01 September 2013 - 06 Oktober 2013

Rondkijken in andere culturen

Landen bezocht: