Hoop - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu Hoop - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu

Hoop

Door: Willemien

Blijf op de hoogte en volg Willemien

13 Januari 2017 | Sri Lanka, Tissamaharama

HOOP, daar zou ik het over hebben. Hoe zou het je vergaan als je maandag aankomt in Sri Lanka en op vrijdagochtend is je koffer er nog niet....... Ik had het dus bijna opgegeven, die HOOP. En toen.... om 13.00 uur.... daar was ie dan toch!!!!

De afgelopen dagen heb ik drie prachtige voorbeelden van HOOP gezien. Allemaal hebben ze te maken met de Tsunami uit 2004. Alleen al in Sri Lanka ongeveer 40.000 doden. Het zwaarst getroffen is de zuidstrook, daar waar ik de afgelopen dagen was.

1 ergens in een klein dorpje is een Tsunami-monument en - museum. Nou ja, in een klein huisje zijn drie kamertjes ingericht. Een kamer met aan de muur artikelen uit tijdschriften die verklaren wat een Tsunami is en waar allemaal slachtoffers waren, eentje met een heleboel foto's van de periode na de Tsunami en een met kindertekeningen. (Hopelijk lukt het me om die bij dit blog te voegen). De man uit het museum vertelde dat het allemaal tekeningen van weeskinderen waren. En van bijna allemaal wist hij wat er van ze geworden was. De een ging dit jaar voor het eerst naar de universiteit, een ander was loodgieter geworden, een meisje was heel goed getrouwd (echt waar: very very good marriage !!!). Deze lokale gemeenschap blijft voor alle weeskinderen zorgen tot ze 21 zijn. Er zijn er nu nog 180 in hun weeshuis. "We love them".

2 de hele kuststrook is weggevaagd. De landelijke overheid heeft gezegd dat er alleen hotels e.d. langs de kust mogen worden gebouwd 'ter bescherming van de bevolking'. In een ander dorp waar we waren vertelde een man dat de lokale gemeenschap had besloten dat land dat van een familie was waar nog een of meer weeskinderen van in leven waren, niet verkocht mocht worden. Dat mag pas als het betreffende kind 18 is. Nu is inmiddels de waarde van de grond erg gestegen dus die kinderen zijn goed af. Het is niet zonder slag of stoot gegaan, de lokale gemeenschap heeft het opgenomen tegen de landelijke overheid ter bescherming van ' hun' wezen. Klasse!

3 tot slot het stadje Galle. Deels een oude vesting, grotendeels een redelijk grote stad. Door de hoge muren is de vesting in takt gebleven, maar de rest helemaal weggevaagd. Foto's deden me denken aan steden als Aleppo en Damascus, anders - want hier geen hoogbouw - maar toch hetzelfde. Geen beginnen aan. Maar de Sri Lankezen zijn er wel aan begonnen en nu, 13 jaar later, is er een levendige chaotische stad met een universiteit, woningen, winkels, scholen enzovoort. Dat geeft HOOP voor Aleppo en de andere verwoeste steden!

• 13 Januari 2017 - 14:37

Wim:

Lieve zus, in de eerste plaats fijn dat die koffer eindelijk is aangekomen. Eindelijk schoon ondergoed....
    Interessant je beschrijving van de herinneringen aan de tsunami en hoe de mensen er weer bovenop aan het komen zijn. Goed hoe ze de weeskinderen beschermen en een toekomst bieden.
    Ik hoop dat je overal ook foto's maakt maar dat doe je vast wel.
    Ik ben ben ook erg benieuwd of je foto's hebt gemaakt in Galle, het belangrijkste handelspunt van de VOC op 'Ceylon'. De vesting is er dus nog. Mensenlevens zijn natuurlijk belangrijk maar cultureel erfgoed moet ook bewaard blijven. Benieuwd naar je volgende verslag!

• 13 Januari 2017 - 14:47

Alle Hoekema:

Hallo lieve zuster,
    Je had vast wel een extra tandenborstel en een kleine tube tandpasta mee in de handbagage. Dat is standaard. Maar fijn, dat de koffer terecht is! En hopelijk gaat het met je gezondheid goed en rust je ook nog eens uit. Wij zullen thuis die tweede Kerstdag van 2004 nooit vergeten, want onze jongste zoon en vriendin zaten aan de zuidkust van India (t.z.v. Madras=Chennai) en hebben puur geluk gehad. Maar gelukkig is Sri Lanka meer dan tsunami, dus geniet ook gewoon en dan op je dooie akkertje (een kwartiertje te laat bij de bus hindert niks: die wacht wel op je!
    Veel groeten en tot ziens met mooie verhalen,
    Alle

• 13 Januari 2017 - 14:48

Tonny:

Hoi Willemien,

geniet van het prachtige eiland en…. je schone kleren.

liefs Tonny

• 13 Januari 2017 - 14:51

Annemarie:

Hey schat,

Super om te lezen! En bedankt dat je ons op de mailing hebt gezet! Dikke kussen van ons allen en wee je gebeente als je niet poepie bruin terugkomt! ;)

Xx Annemarie

• 13 Januari 2017 - 17:26

Frans Linssen:

Hoi Willemien,

ik zat er meteen in je verslag is beeldend en boeiend tegelijk ik had weer het gevoel terug van toen het lijkt gisteren. Wat goed om dit allemaal te horen en te weten . We vergeten zo gauw het getal 40.000 dendert nog wel door mijn hoofd. Ik hoop dat je ook je lijf en je geest rust kan geven met het ruisen van het water of met het kabbelen(hoop ik ) van de golven. ik kijk uit naar het volgende verslag liefs xFrans

• 13 Januari 2017 - 17:30

Nathalie:

Ha schatje, ben nu aan het wachten tot de uitreiking begint. spannend!!!! Hou je op de hoogte

• 13 Januari 2017 - 20:52

Marjolein:

Lieve wereldreiziger!
    Fijn om te lezen dat je bent aangekomen in zo een mooi land en je koffer er inmiddels ook is.
    Goed te lezen dat je al wat dingen hebt gezien! Geniet en rust ook lekker uit!
    XX uit Haarlem

• 14 Januari 2017 - 11:44

Rik Jonkers:

Maak nu 10.000 roepies naar me over, anders gaat je hond eraan.
    Die heb ik ontvoerd.
    Alias Rik.

• 15 Januari 2017 - 19:30

Marja:

Hallo Willemien fijn dat je weer uit je koffer kan leven. kan allerlei wijze woorden zeggen maar dat laat ik maar achterwegen. Jij weet tocht precies wat goed voor je is. Lieve kus Marja