Willemien naar Birma - Reisverslag uit Heemstede, Nederland van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu Willemien naar Birma - Reisverslag uit Heemstede, Nederland van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu

Willemien naar Birma

Blijf op de hoogte en volg Willemien

17 Oktober 2014 | Nederland, Heemstede

Beste mensen,

Over twee weken, op 30 oktober, vertrek ik naar Birma voor een reis van dik 4 weken. Evenals vorig jaar – ik was toen in China, Tibet en Nepal – zal ik regelmatig verslag doen van mijn ervaringen en observaties en zo mogelijk flink wat foto’s sturen. Ik doe dat via ‘waarbenjij.nu’. Ik heb je op de adreslijst gezet omdat ik vermoed dat je het wel leuk vindt om regelmatig wat te vernemen over Birma, of Myanmar zoals dat tegenwoordig genoemd wordt. Als ik internet heb zal ik twee a drie keer per week een bericht plaatsen. Je krijgt dan een mail in je mailbox en kan het bericht lezen (of niet natuurlijk). Wil je niet op de adreslijst staan, laat het me dan even weten (w.ruygrok@quicknet.nl). Ik krijg zelf ook veel te veel mails, dus ik begrijp dat helemaal!

BIRMA, KAN DAT WEL?
Vroeger kon je niet op vakantie naar Spanje (Franco), Griekenland (generaals) Joegoslavië (Tito) enzovoorts. Birma is ook jarenlang een land geweest waar je als weldenkende toerist niet heen ging. Maar onder leiding van president Thein Sein, een voormalig generaal, zet het land de laatste paar jaar zeer voorzichtige stappen op weg naar democratie en vrijheid. Een deel van de legerleiding heeft in 2011 haar uniformen ingeruild voor burgerkleding en neemt belangrijke politieke posities in. Nobelprijswinnares Aung San Suu Kyi is vrijgelaten en met haar veel andere, maar nog lang niet alle, politieke gevangen. Sommige regio’s zijn afgesloten voor buitenlanders. Het leger van Birma is in gevecht met etnische bevolkingsgroepen, zoals de Kachin. En de kusstreek Rakhin, is afgesloten, sinds hevige onlusten tussen boeddhisten en Rohingya’s, de lokale moslimbevolking die door het land niet als staatsburgers gezien worden. Kortom: er zijn stapjes gezet, maar niet meer dan dat.

Door het toerisme, dat booming is, krijgen de generaals meer geld in het laatje, maar als je het als toerist een beetje slim aanpakt, profiteert ook de plaatselijke bevolking. Bijvoorbeeld door niet in een staatshotel te logeren, maar een hotel dat door particulieren wordt gerund. Door niet met het openbaar vervoer van de ene naar de andere plaats te rijden, maar privé chauffeurs in te huren. Zoeken naar de mogelijkheden dus.

MENSEN
Veel meer dan vorig jaar wil ik proberen met de mensen zelf in gesprek te komen. Ik heb begrepen dat er gerede kans is om mensen te ontmoeten die een beetje Engels spreken. Politieke gesprekken zullen het niet snel zijn, maar hopelijk wel over hun hoop, hun dromen, hun geloof. Aung San Suu Kyi heeft in april van dit jaar de Willy Brandt prijs gekregen. Daar hield ze weer een pleidooi voor geweldloosheid: “niet om morele redenen, maar uit politieke en praktische overwegingen”. Haar uitspraken eerder dat “het niet macht is die corrumpeert, maar angst” is misschien ook een goed aanknopingspunt.

Ik hoop te kunnen drentelen in en rond de vele tempels, thee te drinken op de hoek van de straat. Met de fiets (je schijnt zelfs elektrische fietsen te kunnen huren) naar de dorpjes te gaan.

De reis heb ik geboekt bij Koning Aap, het gezelschap bestaat uit 9 Belgen en Nederlanders, plus een gids. Zo’n kleine groep biedt – hoop ik – veel ruimte voor individuele wensen en eigen initiatief. Ik heb er zin in!

  • 17 Oktober 2014 - 09:39

    Danielle:

    Ik wens je alvast een goede reis toe!
    Zit er trouwens tijdens deze een reis nog een beozek aan een miliare begraafplaats ivm Birma Spoor?
    In dat geval laat ik je nog weten op welke plek mijn opa ligt begraven.
    Heb je een doel daar ;-)
    groetjes!!

  • 17 Oktober 2014 - 09:45

    Marry:

    Hoi Willemien, ik wil graag op je lijstje blijven staan. Doe voorzichtig en een mooie reis gewenst!
    Goeten van Marry

  • 17 Oktober 2014 - 10:42

    Anne Bosscher:

    Leuk dat je gaat!
    Ik was in juni in Indonesië met zes Belgen. Bij de Nederlandse Aap waren te weinig deelnemers. Geen probleem. Jammer dat de Belgische Aap € 300.- duurder was. Belgen zijn met alles duurder.
    Denk je aan goede lippenbalsum met UV bescherming?
    Veel plezier en doe voorzichtig.
    groetjes, Anne

  • 17 Oktober 2014 - 14:36

    Mok:

    Dat zal wel weer een geweldige reis worden en wij willen graag op je lijst blijven staan. Heel veel succes, maar we zien je nog wel. Groetjes Mok.

  • 17 Oktober 2014 - 15:54

    Maya Weber:

    Wat een plannen weer! We volgen het graag. Goede reis, Fons en Maya

  • 18 Oktober 2014 - 12:45

    Carry:

    Mooi om je weer te kunnen volgen op je reis, alvast een goed begin gewenst met de vlucht op de 30e, groeten, Carry

  • 21 Oktober 2014 - 21:31

    Yvonne:

    hey roommate! Wat ontzettend leuk dat ik met je "mee mag reizen" naar Birma! Geniet net als vorig jaar in China-Tibet-Nepal weer van een bijzondere reis. Ik wens je een inspirerende vakantie toe. Liefs Yvonne

  • 26 Oktober 2014 - 17:26

    Hennie:

    Dag Willemien, ik wens je een hele goede en mooie reis. En ik ga uitkijken naar je berichten.
    Succes nog een paar dagen met de voorbereidingen.
    lieve groeten Hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemien

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 19872

Voorgaande reizen:

12 December 2023 - 23 December 2023

hurtigroute

12 December 2023 - 23 December 2023

Hurtigroute 2023

08 Januari 2017 - 29 Januari 2017

Sri Lanka: op zoek naar de hoop

30 Oktober 2014 - 27 November 2014

Birma, contact met mensen

01 September 2013 - 06 Oktober 2013

Rondkijken in andere culturen

Landen bezocht: