Onderhoud van de monniken - Reisverslag uit Myanaung, Myanmar van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu Onderhoud van de monniken - Reisverslag uit Myanaung, Myanmar van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu

Onderhoud van de monniken

Door: Willemien

Blijf op de hoogte en volg Willemien

06 November 2014 | Myanmar, Myanaung

Sinds ik hier aankwam heb ik ze al gezien: een soort praalwagens met meestal heel erg harde muziek uit de luidsprekers, dansende mensen er om heen en duidelijk geld aan het inzamelen. Ik schrijf ' praalwagens', maar meestal was het niet meer dan een vierkantje stellage, 1 1/2 bij 1 /12 en misschien een meter hoog. Daar bovenop een bouwsel van bamboe versierd met geld, pakken omo, wc-rollen, zakken chips, koffiekannen, plastic afwasteiltjes enzovoort. Met dikke bamboestaven door de onderste stellage waardoor het geheel draagbaar wordt (sorry, foto's uploaden is hier onmogelijk). Veel lawaai en de mensen gaven gul, zo leek het. Navraag leerde dat het niet zozeer voor Boeddha was, maar meer voor de monniken in het klooster, dus eigenlijk toch voor Boeddha. Kortom: geen eenduidige interpretatie.

Gisteravond laat in het stadje Kalaw aangekomen en het was duidelijk dat er feest aan de gang was. Wij schreven dat toe aan het feit dat het de volgende ochtend markt was, is hier eens in de vijf dagen. Maar wat bleek: we waren midden in het Jaarfeest van Kalaw terecht gekomen. De hele ochtend trok er een bonte stoet van wagens en prachtige in klederdracht gestoken mensen langs. Rijen kleine kinderen, eindeloze hoeveelheden tienermeisjes, prachtig aangekleed en, och arme meiden, vaak op veel te hoge hakken. Jongens die de stellages droegen, onder veel gejoel er rondjes mee draaiden en ondertussen rotjes afstaken. Juist, vaak richting de dames. Er waren ook wat grotere praalwagens, een olifant, een draak, een soort juffrouw ooievaar en waarschijnlijk speciaal voor Herman een paar badeendjes. De stoet ging richting klooster en daar worden de goede gaven afgegeven. En het geld. Ik heb geprobeerd uit te zoeken wat die monniken met al die plastic teiltjes en koffiekannen doen (het wc papier begrijp ik), maar wie ik ook sprak er werd stijf aan vastgehouden dat alles voor eigen gebruik is en dat ze het niet doorverkopen. Mmmmm, ik ben ERG goedgelovig, maar er zijn grenzen.

(Inmiddels heb ik begrepen dat het hoofdklooster veel spullen doorgeeft aan kleine kloosters, dat klinkt logischer)

Voor familie en naaste vrienden: mail is vaak onmogelijk, maar blijf proberen. Telefoon doet het niet. Is er iets (of niets), zet het maar op dit waarbenjij.nu.

• 06 November 2014 - 07:41

Rineke:

Feestbeest? Bespeur ik hier zomaar een kritische houding ten opzichte van de materiële kanten van godsdienst? Levendige schildering trouwens. Hartelijke groet, Rineke

• 06 November 2014 - 09:32

Agaath:

Bijzonder land en gebruiken. Leuk om dit allemaal te lezen. Geniet van de reis en het land. Groet Agaath

• 06 November 2014 - 09:36

Carry:

Willemien, prachtig om te lezen, 'n optocht...universeel, geniet en hartelijke groet

• 06 November 2014 - 10:15

Marja:

Willemien,wat een schitterend verhaal over de optocht en vooral de versieringen. Ik heb ook al zo genoten van je tocht achterop de fiets bij jouw gids en ik dacht ach arme. Maar wel weer een fantastische ervaring.
    Liefs Marja

• 06 November 2014 - 12:11

Marry:

Je viel met je neus in de boter! Leuk om de bijbehorende foto's te bekijken!
    Groeten van Marry

• 06 November 2014 - 14:02

Monique:

He leuk hoe alles beschrijft! Ik zie het allemaal weer voor me. Heb je die vrouwtjes niet gezien op de hoek van elke straat. Ze hebben Hun landline telephone naar buiten gesleept, op een tavel gezet. Voor een paar cent mag je het gebruiken. Vaak hebben ze daar naast sigaretten en snoep te Koop allemaal onderkomen het parasolletje.

• 06 November 2014 - 16:19

Paula:

Leuk die optochten. Het is vaak een vrolijke bedoening. Ik denk dat de 'ooievaar' het teken is van de NLD, de partij van Aung San Suu Kyi. Op hun partij vlag staat een soort vogel.
    Kalaw is verder wel relaxed, toch? Lekker eten bij the sisters.

• 07 November 2014 - 09:51

Bart Stobbelaar:

lieve Willemien,
    fijn om je belevenissen te lezen,
    heel bijzonder zo'n onbekend land te bezoeken.
    het schrift is al net zo onleesbaar als het Amhaars in Ethiopie
    hopelijk kun je met Engels terecht, anders met het jou wel toevertrouwde
    handen en voeten werk
    heb het goed verder
    Bart

• 07 November 2014 - 10:43

John Keizer:

Hallo Willemien,

Fantastisch om jouw belevenissen te lezen lijkt me heel mooi land goed wat te horen,
    wens je verder een goede tijd daar en alle goeds.

• 07 November 2014 - 10:46

Jeannine:

Hoi Willemien, leuk verslag hoor. We genieten er hier van en zien uit naar de foto's (als je weer thuis bent). Fijne reis verder. Liefs, Jeannine en Paula

• 10 November 2014 - 14:27

Wil Velders:

lieve Willemien

heel leuk om alles te lezen,wat een kleurrijke bedoening,geniet erven,liefs Wil.