Godsdiensten - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu Godsdiensten - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu

Godsdiensten

Door: Willemien

Blijf op de hoogte en volg Willemien

16 Januari 2017 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Bericht 2, maandag 16 jan.
Omdat mailen slecht gaat (ontvangen gaat wel, verzenden niet) staat onderaan dit blog voor een aantal van jullie een bericht. Het gaat om Pyppa, Natalie van E., Jannie R. WIm R., Onno, Marga P, Danielle, (en laat niemand nu zeggen dat ik de boel moet loslaten.....). Appen gaat vaak wel goed.

Op zoek zijnde naar HOOPvolle dingen merk ik dat ik anders ga kijken. En misschien zaken ook wel anders interpreteer.

Eerst neem ik jullie even mee terug naar het stadje Galle (zie vorige blog). In de oude vesting zijn een aantal kerken. Onder andere de Dutch Reformed en een Anglicaanse kerk. Alle twee natuurlijk door de vroegere overheersers gebouwd. In beide kerken komen zondags zo'n 60 a 70 mensen. Met de dominee van de Anglicanen heb ik lang gesproken over de toekomst van de christelijke kerk, in Azië, Europa en Afrika. Ik heb hem verteld hoe wij bij de doopsgezinden in Haarlem een nieuwe methode van Bijbellezen aan het ontwikkelen zijn samen met vrienden uit Zambia. Achterop een bonnetje van de bank heb ik het geprobeerd uit te leggen. Hij herkende het al snel uit de joodse traditie. Ik heb hem de internetsite gegeven en hij was heeeel blij. Het was zo wie zo een HOOPvol gestemd mens. Zijn zondagsschool begon weer te lopen nu er een jonge vrouw leiding aan gaf die niet zozeer uit de bijbel voorlas, maar creatief bezig ging met de kinderen. Ik heb verteld dat 'onze' kinderen eerst even in de dienst zijn. Vond hij geweldig. Kortom, ik heb niet zoveel van het stadje gezien, maar wel een boeiend gesprek gevoerd!

Een ander HOOPvolle zaak is Kataragama. Misschien hebben de ervaren reizigers onder jullie zoiets wel vaker mee gemaakt, maar ik was onder de indruk. Honderden jaren geleden hebben Hindoes een tempel opgericht om met name de god Skanda te eren. Een paar honderd jaar later bouwden de boeddhisten er vlak naast een tempel en weer een paar eeuwen later kwam er op zo'n 200 meter afstand een moskee. Drie keer per dag zijn er in en om alle drie gebouwen ceremonies en iedereen woont elkaars ceremonie bij. Ik was er op een avond en dat maakt het extra sprookjesachtig. Moslims, hindoes en boeddhisten gooiden om de beurt kokosnoten stuk en spraken een wens uit. Als de kokosnoot niet stuk gaat hoef je geen HOOP te hebben op het uitkomen van je wens. Rond de heilige plekken waren natuurlijk tientallen stalletjes waar je fruit en bloemen kan kopen om te offeren en prullaria om de kinderen zoet te houden. Mij is verteld dat er in deze omgeving niet zoveel christenen wonen, maar dat die ook gewoon mee doen en dan een kruisje slaan.

Dan een paar persoonlijke boodschappen.
Allereerst natuurlijk voor Pyppa die bij Sarah en Esmay logeert. Lieve schat, ik mis je erg, maar ik hoor dat je heel lief bent en na wat aanloop problemen ook niet meer in de gang poept. Flinke meid. Ik ben over twee weekjes terug. Geniet ervan!

Natalie van E: kan jij aan Hans Luttik doorgeven hoeveel we tijdens kerst en nieuwjaar met de collectes hebben opgehaald. Er is in veel kerken voor de mensen in de Boerhaave gecollecteerd en dan weten we het totaal bedrag.

Jannie, leuk dat je ook in Sri Lanka bent. Als je op de site van Koning Aap kijkt kan je precies van dag tot dag zien waar ik ben. Als je in de buurt bent: even appen. Wie weet!

Wim, goede reis naar Spanje. In Galle heb ik mooie foto's gemaakt van het orgel. Maar dat is vrees ik niet wat je wil....

Onno en Marga, ik ben heeeel benieuwd of het met de tentoonstelling is gelukt. En Onno, lukt het met de Nieuwsbrief??

Danielle, als Wim geen tijd heeft kunnen vinden om de familie de informeren, zou jij ze dan een mailtje willen sturen dat ik een eervolle derde plaats heb gehaald?

  • 16 Januari 2017 - 10:30

    Rineke:

    Mooi hoopvol verslag Willemien!
    Leuk dat je TEEZ kon aanbevelen.
    En die vreedzame religieuze coëxistentie,' zo zou het altijd moeten zijn'.
    Houd je ogen en oren ( en misschien je neus) maar goed open.
    Ik hoop dat je Haarlem toch wel kunt loslaten, even....
    en dat het reizen je goed bekomt.
    Hartelike groet,
    Rineke

  • 16 Januari 2017 - 10:42

    Marga Posthumus:

    Hallo Willemien!
    Verslag moet ik nog lezen. Ik was blij verrast toen ik las over je reis! Al het beste met je gezondheid!
    En de tentoonstelling 'loopt' ; afdrukken liggen in vdgh, Rob en ik houden contact over plakken, ophangen, komt goed! Mooie reis verder, en rustig aan..... veel groeten, Marga
    ook: posthumusmarga@gmail.com

  • 16 Januari 2017 - 11:52

    Tonny:

    Nou Willemien, een pracht verhaal over je contact met en in de kerken en alle betekenisvolle eremonies.
    Ik waan me daar als ik dit lees.
    Nu ben je al n poosje weg. Ik lees nergens iets over het landschap en de natuur die zo mooi moet zijn in Shri Lanka. Een vrij ongebruikelijk vakantieverslag mag ik wel zeggen.
    Betekent dit dat je in de bus zit te slapen

  • 16 Januari 2017 - 13:55

    Onno:

    Hallo Willemien! Bedankt voor je mooie verslagen. Ik lees ze met aandacht! De foto's zijn klaar en zullen worden opgehangen en de nieuwsbrief is ook klaar. Zo zie je maar gaat het toch nog allemaal door. Blij zal ik zijn als je gezond en wel terug bent. Dikke kus

  • 17 Januari 2017 - 09:55

    Rik Jonkers:

    Hee Wee.
    Komen de atheïsten ook nog aan bod, of worden die met de nek aangekeken door alle religies ?

  • 17 Januari 2017 - 12:21

    Danielle:

    Hi Willemien, Wat goed : je bent derde geworden ! Trots op mijn nicht hoor! Ik zal het goede nieuws verspreiden onder de neven en nichten!
    Goede reis verder in Sri Lanka!

  • 17 Januari 2017 - 16:59

    Bart Stobbelaar:

    dag Willemien,
    weer mooie verslagen over een jaloersmakende reis.....
    fijn dat alles, voor zover op te maken valt, zo goed met je gaat
    fantastisch dat je ook TEEZ weer hebt kunnen noemen,
    eventueel benodigd materiaal, of voorbeelden zijn ook te versturen
    via internet of evt. via de africateez facebook

    hou je taai en heb het goed

    hartelijke groet

    bart





  • 20 Januari 2017 - 15:44

    Christien:

    Mooi om te lezen dat het gewoon kan: 3 godsdiensten vlakbij elkaar en elkaar respecteren en niet moeilijk doen over details! Inderdaad: HOOPgevend! Dank voor je verslag. Lfs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemien

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 19849

Voorgaande reizen:

12 December 2023 - 23 December 2023

hurtigroute

12 December 2023 - 23 December 2023

Hurtigroute 2023

08 Januari 2017 - 29 Januari 2017

Sri Lanka: op zoek naar de hoop

30 Oktober 2014 - 27 November 2014

Birma, contact met mensen

01 September 2013 - 06 Oktober 2013

Rondkijken in andere culturen

Landen bezocht: