Waarom - Reisverslag uit Heemstede, Nederland van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu Waarom - Reisverslag uit Heemstede, Nederland van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu

Waarom

Blijf op de hoogte en volg Willemien

31 Augustus 2013 | Nederland, Heemstede

Zo: morgen, zondag 1 sept is het zo ver. Om half negen 's avonds vlieg ik via Parijs naar Peking. Daar ben ik om half vier de volgende middag (het is hier dan half elf maandagmorgen).

Leuk trouwens dat je mijn reis wil volgen. Een aantal mensen hebben gevraagd: waarom ga je dit doen? Phine refereerde aan het feit dat ik al op mijn 15e ontdekkingsreiziger wilde worden. Precies. Inmiddels ben ik – in kerkverband – 2 keer naar Afrika (Zambia en Zimbabwe) geweest. En daar veel geleerd. Nu privé een geheel ander deel van de wereld. Waarom? Misschien wel de nieuwsgierigheid naar ander godsdiensten, andere culturen, andere mensen, andere natuur. En gewoon om mezelf te verwennen. Even weg.

Mijn voorbereidingen zijn denk ik goed geweest. Met Nathalie naar Slovenie om te slimfasten. Hans en Anneke hebben me met hun vernuftige technieken geholpen aan (tamelijk) sterke knieën en een evenwichtig ‘lijf’ en Eva en Rutger zijn met me bezig geweest om mijn conditie te verbeteren en angst te overwinnen om rivieren over te steken of bergen af te dalen. Dank daarvoor allemaal. Aan jullie zal het niet liggen!
Natuurlijk ben ik ook begonnen aan een cursus Chinees….. na 5 minuten stoeien met de proefles heb ik het al opgegeven. Ook heb ik me 4 avonden overgegeven aan mediteren. was boeiend, maar niet echt mijn ding. En:ik heb heel veel gelezen. Prachtige biografie over Alexandra David-Neel die begin vorige eeuw verkleed als bedelaar door Tibet heeft gezworven. Iedereen heeft wel eens gehoord van het in de open lucht verbranden van de overledenen of – daar waar weinig brandstof is – het lichaam prijs geven aan de gieren. Maar dit is ook een mooie: een overledene wordt in de Boeddha houding gezet en met touwen vastgebonden. Vervolgens in een pot gezet. Als er voldoende lichaamsvocht uit gesijpeld is kan het lichaam verbrand worden. De pot wordt gevuld met water en dit mengsel wordt tijdens de begrafenis als thee of soep genuttigd. Dan toch maar liever koffie met cake.

Ik heb voorts een 1-daagse fotocursus gedaan, workshops gevolgd om mijn nieuwe ipad zo goed mogelijk te kunnen gebruiken. Tip: ga met een stel vriendinnen een zondagmiddag ipad ervaringen uitwisselen en je bent een stuk wijzer na afloop. Kortom: ook ik heb mijn best gedaan. Om zelf te kunnen genieten en om jullie een zo goed mogelijk inkijkje te kunnen geven in die andere culturen.

Mijn reisschema vind je hier:
http://koningaap.nl/rondreis-china-nepal-tibet-groepsreis-per-spoor-naar-het-dak-van-de-wereld/reisbeschrijving
Daarna ga ik vrijwilligerswerk doen in Sankhu (20 km van Kathmandu). Op 5 oktober ben ik weer terug

  • 31 Augustus 2013 - 15:16

    Nathalie:

    Maak er een mooie reis van! Kus n

  • 31 Augustus 2013 - 17:45

    Anita Lokhorst:

    Ik vind je geweldig om zo'n tocht te maken. Ben dan ook erg nieuwsgierig hoe je alles beleefd.Lijkverbranding heb ik in Suriname zelf meegemaakt. Een hele vreemde belevenis. Helemaal als je later regelmatig uit hoofde van je beroep regelmatig op Westerveld moet zijn.
    Waar ik erg nieuwsgierig naar ben, is naar je conditie, want ik zou best ook zo'n tocht willen maken, maar ik ben bang dat mijn conditie te wensen overlaat. Een hele goede tocht!!!
    Pas goed op jezelf.
    Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemien

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 19879

Voorgaande reizen:

12 December 2023 - 23 December 2023

hurtigroute

12 December 2023 - 23 December 2023

Hurtigroute 2023

08 Januari 2017 - 29 Januari 2017

Sri Lanka: op zoek naar de hoop

30 Oktober 2014 - 27 November 2014

Birma, contact met mensen

01 September 2013 - 06 Oktober 2013

Rondkijken in andere culturen

Landen bezocht: