Hamro Gaun - Reisverslag uit Sānkhu, Nepal van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu Hamro Gaun - Reisverslag uit Sānkhu, Nepal van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu

Hamro Gaun

Blijf op de hoogte en volg Willemien

30 September 2013 | Nepal, Sānkhu

Hamro Gaun
De eerste indrukken
Ik ben met mijn neus in de ecologische boter gevallen. Het Hamro Gaun (ons dorp) project bestaat uit een aantal onderdelen: een weeshuis, dagopvang voor peuters, een trainingscentrum voor vrouwen en jongeren en dit alles op ecologische basis. Zonnepanelen, eigen watervoorziening, al het water (wc, douche, keuken enz) wordt opgevangen, gefilterd en hergebruikt, eigen brandblus apparatuur, de gebouwen zijn aardbeving bestendig gebouwd, er is een grote ecologische tuin, ze zijn bezig visvijvers aan te leggen.... Enzovoorts. Het is de bedoeling dat het uiteindelijk wat betreft voedsel, water en energie helemaal,selfsupporting is. Opgericht door... een Nederlander. Google maar eens op de naam Hamro Gaun.

Vrijwilligers worden ondergebracht in het laatste huis van het zeer oude dorp. Mijn kamer is op de bovenste verdieping, naast de elektriciteit..... Er kunnen hier ongeveer 10 vrijwilligers verblijven, maar er is er naast mij maar een. Die ERG blij was dat ik er ben, want in je eentje is het maar lastig.

Zondag zou ik om half elf worden opgehaald door de projectleider. Om kwart voor twaalf kwam hij, op de motor... Ik achterop. Helm? Nou nee. Nu is het maar een piepeindje, lopend 10 minuten, maar toch.
Er zijn 'baby computers', maar helaas niet erg werkend. Gister heb ik er een paar aan de praat gekregen. Vandaag verder (Menno, kan je niet even komen helpen?). Ze willen een soort veiligheidsprotocol opzetten voor de kinderen op basis van het VN kinderverdrag. Daar ga ik vervolgens mee aan de slag. En als er nog tijd is willen ze graag advies over hun jaarverslag opdat dat beter gebruikt kan worden voor sponsoring. (En wat mij betreft leuker dan klaslokalen schilderen of de was doen).

Het weer is niet zo denderend. Vochtig, bewolkt, warm en in de avond een regenbui. Het dorp is erg leuk. Op de berg is iets heiligs, ben er nog niet achter wat precies, en het pad daar naar toe begint in het dorp op het dorpsplein. Daar staan allemaal beelden, tempeltjes enz. Ben nog niet aan fotograferen toe gekomen. De vrijwilligers hebben hier een stamkroeg: de bamboe bar. Een stuk verder op is ook een goede eettent, maar wel bijna drie keer zo duur. Daar gister gegeten (een echte hamburger met frites, voor wel 1,25 euro). Maar voor de rest blijf ik maar bij de Bamboe Bar. Daar is het lokaal eten (momenteel,veel aardappelen, want die schijnen op te moeten voor dat de volgende oogst komt).
Later meer.






  • 30 September 2013 - 08:59

    Danielle:

    Hee Willemien!

    Ik ben even een beetje in "shock". Die nederlander is Radbouds neef! Nu heeft Radboud heel veel neven (niet een slordige 14 , zoals bij ons haha)dus het zou zo maar kunnen zijn dat René Radboud (Stuijt) niet kent. Maar mocht je hem zien, doe m maar de groeten.Klein wereldje dus maar weer! Veel succes en plezier en leef je uit in de Bamboo Bar !! :-p

  • 30 September 2013 - 10:47

    Marja:

    Willemien,
    je laatste twee verslagen zijn zo beeldend dat ik bijna het gevoel heb er bij te zijn. Geweldig. Trouwens fantastisch dat selfsupporting van de leefgemeenschap. Tot gauw Willemien

  • 30 September 2013 - 13:52

    Tonny:

    Bijzondere ervaring weer. Lijkt me geweldig om dat zo mee te maken. Wat leuk dat je niet de was hoeft te doen maar werk te doen krijgt waar je goed in bent. Jouw laatste week gaat nu in he! Veel plezier en een goeie terugvaart. Tot ziens
    Tonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemien

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 19869

Voorgaande reizen:

12 December 2023 - 23 December 2023

hurtigroute

12 December 2023 - 23 December 2023

Hurtigroute 2023

08 Januari 2017 - 29 Januari 2017

Sri Lanka: op zoek naar de hoop

30 Oktober 2014 - 27 November 2014

Birma, contact met mensen

01 September 2013 - 06 Oktober 2013

Rondkijken in andere culturen

Landen bezocht: