Mannen, vrouwen en kinderen - Reisverslag uit Peking, China van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu Mannen, vrouwen en kinderen - Reisverslag uit Peking, China van Willemien Ruygrok - WaarBenJij.nu

Mannen, vrouwen en kinderen

Blijf op de hoogte en volg Willemien

04 September 2013 | China, Peking

Wat een dikke blote mannenbuiken. Wit en drillerig. Vlak bij het hotel is een wijkje met hele smalle straatjes, eethuisjes, werkplaatsen, de was op rekken op straat (je zal die naar vet en olie ruikende lakens op je bed krijgen...), veel kinderen en ... Veel BUIK. De mannen hier pronken er ongegeneerd mee. Waarschijnlijk is het een bewijs van in goede doen zijn: kijk mij eens veel eten...... De kleine kinderen hebben ook iets merkwaardigs. Eerst dacht ik dat het kruis uit hun rompertjes geknipt was, of erg versleten. In ieder geval: ze kunnen zo gaan zitten om te p & p. Later zag ik kindjes, ook zonder kruis, maar dat was keurig afgezet met band. Het lijkt wel of je dat zo koopt. Scheelt een heleboel pamperafval!

Gister (dinsdag) in de verboden stad een stel rekruten gezien. Een stuk of 40 hele jonge jongens, 17, 18 jaar. Allemaal even dun, zelfde kapsel, broodmager. Ze moesten in het gelid staan en werden om de beurt goed in de houding gezet: buik in, borst vooruit, kin omhoog. Gebeurde allemaal op een vriendelijke manier. Ze kregen een geweer en moesten leren marcheren. Maar het was eigenlijk geen gezicht. Hun broeken waren te groot, moesten met een riem vastgehouden worden om afwezige heupen en de afwezigheid van billen maakte het tot een mal soort drollenvangers. Niet echt de trots der natie!

Vanmorgen op de muur - helaas slecht weer - zaten bij de wc's twee schoonmaak vrou wen prachtig te borduren. Schoenzooltjes. "Maar dat ziet toch niemand", vroegen wijk in gebarentaal. "Nee, maar je hart weet waar je voet op staat", was het eveneens gebarende antwoord. Ik mocht er helaas ABSOLUUT geen foto's van maken.

Terwijl de rest van de mensen Peking eend is gaan eten ben ik naar de opera gegaan. Leuk, beetje Chinees rode hoed theater. Prachtige kostuums. Helaas weinig zang. Maar ik zat wel in mijn eentje met een grote pot thee en allemaal lekkers te genieten. Tijdens de voorstelling komt er een vrouw met een waterketel de pot bijvullen. Ander personeel zit 'go'
Of een ander spelletje te spelen. Moet kunnen toch????

Morgen met trein en bus naar Pingyao.

Geneer je niet om een reactie te plaatsen. Maakt het nog leuker :)

  • 04 September 2013 - 16:09

    Tonny:

    Geestig verhaal Willemien,
    Ik zie jou helemaal zitten daar met dat potje thee.
    Van die kinderbroekjes had ik eerder gezien. Bas (mijn oudste zoon) was naar China en had er eentje mee als kraamcadeautje.
    Veel plezier weer
    Liefs

  • 04 September 2013 - 16:09

    Tonny:

    Geestig verhaal Willemien,
    Ik zie jou helemaal zitten daar met dat potje thee.
    Van die kinderbroekjes had ik eerder gezien. Bas (mijn oudste zoon) was naar China en had er eentje mee als kraamcadeautje.
    Veel plezier weer
    Liefs

  • 04 September 2013 - 16:31

    Wim:

    En wáár p&p-en ze dan? Op straat?
    Wat een aandacht voor het manlijk uiterlijk....
    In ieder geval lijkt het Rode Leger dus niet meer te zijn wat het is geweest. En zo te lezen laten ze de Lange Mars van Mao nu ook over aan toeristen zoals jij. Sterkte met dat lopen!
    Potje thee? Zat daar nog wat lekkers in? Hoe zit het met de verkrijgbaarheid van drank in Peking, ze schijnen de halve Franse wijnvoorraad op te kopen (althans de duurdere).
    Morgen dus veel zitten en uitrusten.

    Liefs,

    Wim

  • 04 September 2013 - 16:57

    Wil Velders:

    Lieve Willemien,wat veel al op zo,n eerste dag,leuk een theatervoorstelling.
    Dat piesen en poepen op straat is wel erg oer hoor!
    Heb je zelf nog wat te drinken meegenomen.Liefs Wil.

  • 04 September 2013 - 17:23

    Marian Ponsioen:

    Hai Willemien,

    Wat leuk om te lezen waar ik in Bejing ook zo verrast over was; die spleet in die broekjes! Absoluut handig. En die dunne soldaten! Zo dun dat ze bijna doormidden lijken te breken. Misschien kan je ze zo niet makkelijk raken. En dan na de diensttijd op naar de dikke buik. Liefs, marian

  • 04 September 2013 - 18:41

    Eric En Christine:

    Mooi verhaal en heel herkenbaar omdat wij in 1984 ook in China waren.
    Toen was de"" rijke westerling"" nog meer een bezienswaardigheid dan nu ,vooral in de kleine plaatsjes.
    Gelukkig had ik meneer Zho, die als tolk op ons project werkte en daarom kon ik iets meer van de Chinezen verstaan en begrijpen.
    Het blijft een groot avontuur.........geniet ervan...tot horens
    Eric en Christine

  • 04 September 2013 - 20:40

    Maya Weber:

    He Willemien,
    Tja, hele andere wereld waar je in terecht bent gekomen he? Tis maar wat je gewend bent: pampers of geen kruis. En wat de buiken betreft ook heerlijk toch? Ik zou me er helemaal lekker bij voelen, al die slanke mensen gaan af en toe op de zenuwen werken.
    Zag dat er gewerkt werd in je huis.
    We genieten hier nog van de zomer.
    groetjes,
    Maya

  • 04 September 2013 - 20:40

    Marja:

    Ik sla die mannen en kinderen even over. Maar die schoenzooltjes en dat antwoord, wat poëtisch. Heel erg fantastisch.

  • 05 September 2013 - 20:37

    Bart:

    mooi om met jouw ogen mee te kijken, Willemien....
    wat betreft de dikke mannen:
    zij proberen natuurlijk verlicht te worden
    door even zwaar en rond te zijn als Buddha zelf.....

    kun je nog een keer naar de muur
    met mooi weer
    want dat zal wel erg de moeite waard zijn

    nog even wat betreft die dikke mannen:
    vanmorgen op de Golfbaan
    de derde onbekende in onze flight
    was een man die nauwelijks zijn golfbal kon zien
    vanwege een overhangende, nou ja.....
    en het was beslist geen chinees...

    alle goeds Willemien

    bart

  • 05 September 2013 - 21:46

    Mok Van Stein:

    Lieve Willemien,

    Net weg en nu al van die geestige verhalen. Geniet ervan.
    Groetjes vanuit een zonnig Heemstede.
    Mok

  • 06 September 2013 - 13:38

    Marianne Kroes:

    Lieve Willemien,

    Jij bent zo opeens ver weg! Wat leuk om jouw belevenissen te kunnen lezen. Groot gelijk dat je liever opera en een potje thee doet, dan een Peking eend.
    Veel plezier, geniet van alle indrukken!

    Liefs, Marianne

  • 09 September 2013 - 15:22

    Tonny:

    Ik heb je verslag nog niet gelezen maar vast wel binnengehaald. Ik groet je, ook namens Jaap, heel hartelijk vanuit hartje Rome.
    Liefs Tonny

  • 22 September 2013 - 21:01

    Anita Lokhorst:

    Ben een kruk in computeren. Nu weet ik eindelijk hoe ik je verslag moet openen. Hartstikke leuk!!
    Het leest als een roman! Op na het volgende verslag.
    Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willemien

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 19886

Voorgaande reizen:

12 December 2023 - 23 December 2023

hurtigroute

12 December 2023 - 23 December 2023

Hurtigroute 2023

08 Januari 2017 - 29 Januari 2017

Sri Lanka: op zoek naar de hoop

30 Oktober 2014 - 27 November 2014

Birma, contact met mensen

01 September 2013 - 06 Oktober 2013

Rondkijken in andere culturen

Landen bezocht: